Uitbreiding carpoolparking Maleizen tot combiparking
Gemeentelijke schuld daalt verder in 2017
2 mei 2018
Gele mokken om op de koffie te gaan bij Overijse2002 – N-VA
30 mei 2018

Uitbreiding carpoolparking Maleizen tot combiparking

Minister van Mobiliteit en Vlaamse Rand Ben Weyts wil het aantal parkeerplaatsen en fietsenstallingen aan overstapplaatsen voor het openbaar vervoer rond Brussel meer dan verdubbelen. Op korte termijn – in de komende 3 jaar – komen er al plaatsen bij op de carpoolparking in Maleizen. De bedoeling is om zo grotere ‘combiparkings’, die een vlotte combinatie tussen auto, fiets en het openbaar vervoer mogelijk te maken.

Concreet gaat het om een investering van in totaal 30 miljoen euro. Weyts gaat echter al in de komende 3 jaar op 14 locaties zo’n 9.5 miljoen euro investeren. De plannen voorzien dat de carpoolparking in Maleizen op de Terhulpensesteenweg, langs de E411, uitgebreid wordt met 153 plaatsen voor wagens (bovenop de 37 bestaande plaatsen) en met 182 extra fietsstallingen. Op middellange termijn zijn ook 40 extra parkeerplaatsen in Jezus-Eik voorzien en 177 fietsstallingen.

De extra parkeerplaatsen voor fiets en auto zijn ideaal voor de vele pendelaars: 40% tot 50% van de beroepsbevolking pendelt elke dag naar Brussel en doet dat nu nog vooral met de auto. De investering in combiparkings moet daar verandering in brengen. Het zal er dan op aankomen om het openbaar vervoersaanbod van De Lijn op deze nieuwe parking af te stemmen en meer bussen langs de busbaan op de E411 naar Brussel te laten rijden.

Overijse besliste daarom, op voorstel van Overijse2002-N-VA, op de gemeenteraad van maart 2018 om toe te treden tot de nieuwe vervoersregio “Leuven”, net zoals buurgemeenten Tervuren en Hoeilaart. Aangezien de belangrijkste busverbindingen (ook deze naar Brussel) vanuit Leuven vertrekken en aangestuurd worden, krijgen we zo als gemeente een stem om mee te adviseren en te bepalen hoe het kernnet van De Lijn eruit zal zien in Overijse. Het fietsmobiliteitsplan van Overijse2002-N-VA sluit hier bovendien naadloos op aan.

Het kernnet verbindt kernen met elkaar, bedient de belangrijke attractiepolen en voorziet een aanbod voor de voorstedelijke verplaatsingsnoden. De lijnen sluiten aan op het treinnet en/of vervolledigen dit.